Bélkő

Bélkő-hegy
2020. szeptember

Sziasztok!

Még júniusban volt szerencsénk eljutni erre a csodás és egyben különleges helyre Bélapátfalva mellett, azonban akkor nem jártuk be teljesen, ugyanis nem volt annyi időnk. De végre sikerült sort keríteni rá és egy teljes napot neki szentelni. Viszont ahogy olvasgattam róla, nem sok információt találtam, a megjárási idő is elég össze-vissza, szerintem 2-7 óra között már mindent olvastam. Így megpróbálom kicsit részletesen leírni a tapasztalatokat.

Egy rövid videó a túráról.

Mi a temető melletti (Apátság Ingyen Parkolóként találjátok meg a google térképen) parkolóban álltunk meg. Innen egyszerűen elindulunk az Apátsági Gyalog Ösvényen. Ahogy haladunk ez is egész hangulatosra fordul, ahogy a lábunk mellett elkezd csordogálni a víz, majd hamarosan ki is bukkan a fák közül a Bélapátfalvi Ciszterci Apátság.
Az apátság, még ha nem is teljes egészében, de 1232-ben kezdett el épülni, és hazánkban ritka módon elég szép állapotban maradt fent.
Vannak programok, amikről a honlapján lehet tájékozódni. Mi csak megnéztük és folytattuk utunkat felfelé a hegyre.
Az apátság után van egy kis ösvény, ami kivisz az aszfalt útra, melyen a tanösvény nagy része halad, kivéve a legvégét és egy két lecsapást. Az oda út nagy része természetesen felfele vezet, de meredekebb emelkedő csak a végén és a lecsapáson van.
Így nincs is sok eltéveszteni való, mert csak követni kell az utat, valamint vannak jelölések is.
A tanösvény 5. megállója, a palabánya pihenőhely már bevezet a fák közé, és egy vékony kis ösvényen el tudunk sétálni az egyik leejtőhöz is. Én mindenképp ajánlom, mert nem vesz el sok időt (kb. 30 perc a táblákat is elolvasva), valamint van egy kis rész, ahol az össze-vissza nőtt fák között sétálunk, ami nekem nagyon tetszett.
Ezután mentünk is tovább a kilátóhoz. Ahol véget ér az út és van egy kis állomás is (a Disznós-kút) onnan megy kétfelé is ösvény. A bal oldali megy ki a fennsíkra, a jobb oldali, ami az útra lerakott nagy kövek mögött van pedig felfele a kilátóhoz. (A felrakott térképen van egy kis eltérés, mert a valóságban van egy kis lecsapás nem kell az a kitérés, ami rögtön van.)
Mi az utóbbin indultunk el. Egy kicsit azért fárasztó felfele, de a kilátás fantasztikus, így kipihenhetjük magunkat, miközben gyönyörködünk a tájban.
Fentről nézve a lecsupaszított hegyet egyből kiszúrtam a kövekből kirakott feliratokat, ami után egyből megbántam, hogy nem ott kezdtük. Szeretem az ilyeneket és persze utána mikor lementünk írtam én is valamit, amit jó lett volna fentről megnézni, de csak emiatt nem akartunk újra felmászni.
Most pedig akkor nézzünk egy kis idő adatokat:
Nekünk a kilátóig feljutni kb. 2 és fél óra kellett. Az apátság mellett csak eljöttünk, viszont a palabánya pihenőt (5. megálló) bejártuk, valamint kényelmes tempóban itt-ott megállva jobban körülnézni sétáltunk fel.
A kilátóból a fennsíkra csupán 15-20 perces az út, ott pedig aztán vígan el lehet mászkálni bármerre, mi ott is töltöttünk egy másfél órát.
A lefele utat pindurkát lerövidítettük 1 órára, mert a Simon-vára felőli oldalon voltunk, ahol szintén van egy magasabb kilátós pont. (Míg a legmagasabb, Bélkő-hegy kilátó 815 m, addig Simon-váránál 713 m magas csúcs van.) Ez a hely és a fennsík egy meredekebb szikla darabos szakasszal van összekötve, lehet nem kéne ezt használni, mi mindenesetre lementünk rajta pont arra a kis ösvényre, ami a kis csúcsot megkerülve elvisz erre a kisebb kilátáshoz, ez pedig egy lecsapással vissza is tér az aszfalt útra.
Leereszkedő

Kilátás Simon-váránál

Mi ezek után még elmentünk megnézni egy befalazott bejáratot, bár mint utólag kiderült van több is és mi, amikről láttunk képeket azokhoz másik út vezetett volna, de mivel nem vagyok benne biztos, hogy jól gondolom, hol is vannak ezek, addig nem írom, talán ha még egyszer visszajutunk és megnézzük majd akkor.
Mi a térképen jelölt helyre mentünk, ami viszont kicsit csalódás volt abból a szempontból, hogy eléggé visszahódította a természet, a hegy se látszik úgy magasodni felettünk, de legalább nem volt nagy kitérő.

Zárásként, amit még ajánlani tudok az a közelben lévő kis tó, van étterem is mellette, a háttérben ott a hegy, szóval aki szereti a vizet és van még egy kis ideje az szusszanhat egyet a partján.

Köszönöm, hogy elolvastad és jó túrázást előre is, ha elmész! Valamint, ha bármi kérdésed van, esetleg megosztanád a gondolataidat, írj nyugodtan!
Továbbá, ha tetszett a bejegyzés kövessetek akár itt, akár a faces, akár az instás profilomon, ahol szintén osztok meg képeket és persze az új bejegyzéseket!